E-shopy 2014: Rekordních 68 miliard, rozjezd módy a nová štika v rybníku

Scéně vládnou velké obchody typu Alza.cz nebo Mall.cz, ale na trhu se objevil velký hráč, který se rozhodl zvýšit sedmiprocentní podíl e-commerce na celém tuzemském maloobchodu.

Šestadvacet procent u Alzy a pětatřicet u Mall.cz. Nárůsty tržeb jsou už tradičním koloritem tuzemské e-shopové scény. Loni se na internetu utratilo 68 miliard korun a o internetové nakupování by měl růst zájem i letos. „Předpokládám, že růst bude pokračovat i nadále nastaveným tempem – tedy mezi 13 a 15 procenty. Podíl na obratu maloobchodního prodeje se bude blížit 7 procentům,“ prognózuje šéf APEK Jan Vetyška.

Hegemoni trhu se ale loni pustili do rozšiřování pole působnosti. Velmi akční byla Alza. Ta začala budovat velké showroomy a rok ukončila s pětačtyřiceti prodejními místy po Česku a Slovensku. Zároveň firma rozšířila nabídku digitálního zboží – spustila videotéku a koupila projekt Publero, díky němuž mohl obchod začít prodávat i předplatné novin a časopisů.

K tomu také v létě rozjela rozesílání zboží zákazníkům z celé Evropské unie. Podobný koncept už také rozjela třeba parfumérie Parfums.cz nebo Vašečočky.cz.

Právě Parfums.cz se ale na podzim pustilo i za oceán, kde rozjelo svou první pobočku pod doménou Beautyspin.com. Celá expanze zatím vyšla řádově na stovky tisíc dolarů. „Nejvíc jsme vlastně zaplatili za právníky a daňaře,“ vysvětluje šéf firmy Michal Zámec s tím, že zařízení prvního skladu vyšlo asi na 200 tisíc. „Je to ale jednoduché skladiště, do žádné automatizace jsme se tam ještě nepouštěli,“ dodal.

Kamenné prodejny a nové obory

Zámcova firma se, stejně jako Alza a další e-shopy, také začala pronikat do off-line světa a otevírat kamenné pobočky. V pobočkách Alzy si třeba podle mluvčí Šárky Jakoubkové vyzvedávají zboží dvě třetiny zákazníků.

Kamenné pobočky e-shopů se také ukázaly jako skvělé beranidlo na dosud jen pootevřené dveře prodeje módy. Na tomto poli se dařilo především e-shopu Zoot.cz, který ve svých Výdejnách radosti umožnil zákazníkům zboží před nákupem vyzkoušet.

„Služeb výdejen využívá 55 procent zákazníků a projde přes ně více než polovina obratu,“ uvádí statistiky obchodu, který na přelomu roku získal stopadesátimilionovou investici. Po letech tápání se totiž Zoot rozjel a loni odbavil objednávky pro 100 tisíc zákazníků.

Na internetu se ale nezačala prodávat jen móda. Objednávat ve velkém se totiž začalo i dětské zboží. Trh s potřebami pro ty nejmenší rostl loni podle studie Euromonitoru o 8 % s tím, že čtyřiatřicetiprocentní podíl na trhu drží Procter&Gamble. A česko-slovenské Feedo za loňský rok ohlásilo zdvojnásobení tržeb na 200 milionů a začalo se rozkoukávat na polském trhu. A není samo. 

Na úspěch Bonami navázal nový specializovaný nákupní klub Proděti.cz. Posbíral přes 350 tisíc zákazníků a už na podzim zrušil nutnost registrace. Obchod odstartoval s investicí od Mitonu, aby ho v září nahradil nově vzniklý E-Commerce Holding finanční skupiny Rockaway.

Rockaway na nákupech

Byla to právě skupina Rockaway Jakuba Havrlanta, která loni významně vstoupila na tuzemský trh e-commerce. S přibližně třemi sty miliony korun v zádech se pustila do investování do startupů, ale rychle začala plnit i svou stáj internetových obchodů.

V srpnu vznikl E-commerce Holding, kterého se ujal Jan Jírovec z Allegra a začala nákupní jízda. Obchody Sporty.cz a Snowboards.cz přišly na řadu jako první, pokračovalo BigBrands, již zmíněné Proděti.cz a ke konci roku už si mohl holding na své stránky přilepit loga deseti e-shopů se základnou kolem 1,5 milionů registrovaných zákazníků.

Navíc skupina získala silné partnery v podobě Czech Media Invest Daniela KřetínskéhoPatrika Tkáče. Podnikatelské duo sleduje propojením s e-shopovou scénou, na které se ročně protočí kolem šedesáti miliard korun, především další možnosti pro své vydavatelství.

“Projekt E-commerce Holding považuji za zajímavou příležitost s velkým potenciálem, která může vhodně doplnit naše hlavní internetové aktivity, tedy online divizi společnosti Czech News Center," komentoval v září celou akci Křetínský.

Ve jménu hladu

Kromě módy a dětského zboží se ale na scéně vyrýsovalo zboží, na jehož nakupování si čeští zákazníci zvykli nezvykle rychle. A minimálně podle výsledků ankety Křišťálová lupy na něj nedají dopustit: jídlo.
Kromě rozvážkových služeb typu Ordr, Dámejídlo.cz nebo Jídlo Teď, které v lednu pohltil německý gigant Delivery Hero, se začaly rozvážet domů i nákupy.

Do hájemství, kde dosud experimentovalo jen Tesco, totiž vtrhl Tomáš Čupr s Rohlíkem, který začínal původně jako projekt DámeJídlo Supermarket. Rozvážková služba odstartovala v září a už v listopadu vyhrála Křišťálovou lupu v kategorii  E-commerce inspirace. Rozjezd vlastní rozvážkové služby už připravuje i skupina Rockaway.

S mobilem na nákupy

Loňský rok přinesl i nové služby, které e-shopy nabízely. Už nerozhodovala jen cena, ale zákaznický servis. Zákazníci se totiž přestávají bát i netradičních způsobů placení. "Za listopad a prosinec naše tržby vyrostly čtyřnásobně. U některých e-shopů, které naši službu lidem nabízejí, jsme se podíleli na jejich obratu až 30 procenty,“ říká Michal Šmída o projektu Twisto.cz. Ten umožňuje zákazníkům platit za zboží až po vyzkoušení.

Nový vítr se projevil i na dosud neotřesitelné pozici dobírky. Podle studie APEK se momentálně do čela „žebříčku popularity“ posunula platba převodem z účtu, kterou loni nejčastěji využilo 32 procenta respondentů. V čele žebříčku vystřídala právě dobírku, jejíž obliba postupně klesá. Postupně stoupá používání platebních karet, které preferuje 22 procenta dotázaných (předloni to bylo 19 procent).

Autor: APEK
 
Podle statistik Mall.cz se růst popularity týká jak klasického bankovního převodu, který vzrostl ze 7 procent v roce 2013 na loňských 11 procent, tak i rychlých převodů přes PayU, do kterých obchod počítá i platba kartou. "Je vidět, že se čeští zákazníci méně bojí platit předem. Nicméně část z nich je stále poměrně konzervativní, alespoň tak si vysvětlujeme loňský růst obliby klasického bankovního převodu, který přitom zdrží expedici objednávky i o 2 pracovní dny,“ komentuje změny šéf Mall.cz Marek Liška.

Autor: APEK
 
Rostl i zájem o nakupování mobilem. "Podíl nákupů přes mobilní zařízení na obratu byl i letos velmi silný, zhruba okolo 13 procent. Jen v předvánoční sezóně u nás zákazníci utratili přes mobilní zařízení až 85 milionů korun. Oproti stejnému období v loňském roce jde o osmnáctiprocentní nárůst. Průměrná výše objednávky byla letos 601 korun, což je o téměř 100 korun více než na klasickém webu, tvrdí Alice Krásná z Aukra.

Zdroj: Mall.cz
 
Trend potvrzují i čísla Mall.cz. „V roce 2014 dosáhla návštěvnost z chytrých telefonů a tabletů 16 procent, na objednávkách se mobilní zařízení podílela bezmála devíti procenty,“ dodává Liška.

Startupy a e-commerce

Svět, ve kterém se ročně protočí přes šedesát miliard korun, láká i tuzemské startupy. Dostat se ke kousku koláče se tak loni pokoušelo duo agregátorů Balíkobot a Balíkonoš, které pomáhají e-shopům vyřizovat zásilky.

A se svým příspěvkem přišli u tuzemští analytici. Ostravští MonkeyData si se svým agregátorem analytických informací pro e-shopy vyzkoušeli turboakcelerátor Deutsche Telekomu hub:raum v Krakově a koncem roku už to rozjeli naostro. V pražské Wayře už také po návratu ze Silicon Valley piluje svůj analytický e-shopový systém tým Visidomu, který získal podporu od IBM.

Šablony jsou bránou do světa e-commerce

Počty tuzemských e-shopů převyšují třicet tisíc a rychlému růstu pomáhají i šablony a systémy, které jednoduché obchody vyvíjí a pronajímají. Během posledních tří let tento trh podle dat ostravského NetDirectu vyrostl o patnáct procent.

Analýzy konkurenčního Shoptetu hovoří o tom, že jejich a jim podobné služby využívá už 56 procent tuzemských obchodů. Zhruba 38 procent e-shopů si postavili obchodníci na open source a asi 6 procent jich vzniklo na míru.
EBF15
I proto nebyla nouze o majetkové přesuny. Loni na podzim posílil svůj vliv v Shoptetu Ondřej Tomek, který ve firmě s odhadovanou hodnotou kolem tří milionů dolarů, dnes drží 70 procent. NetDirect už proto před třemi lety koupilo Allegro, aby ho na konci ledna 2014 prodalo poradenské společnosti BDO Advisory.