Scéně
vládnou velké obchody typu Alza.cz nebo Mall.cz, ale na trhu se objevil
velký hráč, který se rozhodl zvýšit sedmiprocentní podíl e-commerce na
celém tuzemském maloobchodu.
Hegemoni trhu se ale loni pustili do rozšiřování pole působnosti. Velmi akční byla Alza. Ta začala budovat velké showroomy a rok ukončila s pětačtyřiceti prodejními místy po Česku a Slovensku. Zároveň firma rozšířila nabídku digitálního zboží – spustila videotéku a koupila projekt Publero, díky němuž mohl obchod začít prodávat i předplatné novin a časopisů.
K tomu také v létě rozjela rozesílání zboží zákazníkům z celé Evropské unie. Podobný koncept už také rozjela třeba parfumérie Parfums.cz nebo Vašečočky.cz.
Právě Parfums.cz se ale na podzim pustilo i za oceán, kde rozjelo svou první pobočku pod doménou Beautyspin.com. Celá expanze zatím vyšla řádově na stovky tisíc dolarů. „Nejvíc jsme vlastně zaplatili za právníky a daňaře,“ vysvětluje šéf firmy Michal Zámec s tím, že zařízení prvního skladu vyšlo asi na 200 tisíc. „Je to ale jednoduché skladiště, do žádné automatizace jsme se tam ještě nepouštěli,“ dodal.
Kamenné prodejny a nové obory
Zámcova firma se, stejně jako Alza a další e-shopy, také začala pronikat do off-line světa a otevírat kamenné pobočky. V pobočkách Alzy si třeba podle mluvčí Šárky Jakoubkové vyzvedávají zboží dvě třetiny zákazníků.Kamenné pobočky e-shopů se také ukázaly jako skvělé beranidlo na dosud jen pootevřené dveře prodeje módy. Na tomto poli se dařilo především e-shopu Zoot.cz, který ve svých Výdejnách radosti umožnil zákazníkům zboží před nákupem vyzkoušet.
„Služeb výdejen využívá 55 procent zákazníků a projde přes ně více než polovina obratu,“ uvádí statistiky obchodu, který na přelomu roku získal stopadesátimilionovou investici. Po letech tápání se totiž Zoot rozjel a loni odbavil objednávky pro 100 tisíc zákazníků.
Na internetu se ale nezačala prodávat jen móda. Objednávat ve velkém se totiž začalo i dětské zboží. Trh s potřebami pro ty nejmenší rostl loni podle studie Euromonitoru o 8 % s tím, že čtyřiatřicetiprocentní podíl na trhu drží Procter&Gamble. A česko-slovenské Feedo za loňský rok ohlásilo zdvojnásobení tržeb na 200 milionů a začalo se rozkoukávat na polském trhu. A není samo.
Na úspěch Bonami navázal nový specializovaný nákupní klub Proděti.cz. Posbíral přes 350 tisíc zákazníků a už na podzim zrušil nutnost registrace. Obchod odstartoval s investicí od Mitonu, aby ho v září nahradil nově vzniklý E-Commerce Holding finanční skupiny Rockaway.
Rockaway na nákupech
Byla to právě skupina Rockaway Jakuba Havrlanta, která loni významně vstoupila na tuzemský trh e-commerce. S přibližně třemi sty miliony korun v zádech se pustila do investování do startupů, ale rychle začala plnit i svou stáj internetových obchodů.V srpnu vznikl E-commerce Holding, kterého se ujal Jan Jírovec z Allegra a začala nákupní jízda. Obchody Sporty.cz a Snowboards.cz přišly na řadu jako první, pokračovalo BigBrands, již zmíněné Proděti.cz a ke konci roku už si mohl holding na své stránky přilepit loga deseti e-shopů se základnou kolem 1,5 milionů registrovaných zákazníků.
Navíc skupina získala silné partnery v podobě Czech Media Invest Daniela Křetínského a Patrika Tkáče. Podnikatelské duo sleduje propojením s e-shopovou scénou, na které se ročně protočí kolem šedesáti miliard korun, především další možnosti pro své vydavatelství.
“Projekt E-commerce Holding považuji za zajímavou příležitost s velkým potenciálem, která může vhodně doplnit naše hlavní internetové aktivity, tedy online divizi společnosti Czech News Center," komentoval v září celou akci Křetínský.
Ve jménu hladu
Kromě módy a dětského zboží se ale na scéně vyrýsovalo zboží, na jehož nakupování si čeští zákazníci zvykli nezvykle rychle. A minimálně podle výsledků ankety Křišťálová lupy na něj nedají dopustit: jídlo.Kromě rozvážkových služeb typu Ordr, Dámejídlo.cz nebo Jídlo Teď, které v lednu pohltil německý gigant Delivery Hero, se začaly rozvážet domů i nákupy.
Do hájemství, kde dosud experimentovalo jen Tesco, totiž vtrhl Tomáš Čupr s Rohlíkem, který začínal původně jako projekt DámeJídlo Supermarket. Rozvážková služba odstartovala v září a už v listopadu vyhrála Křišťálovou lupu v kategorii E-commerce inspirace. Rozjezd vlastní rozvážkové služby už připravuje i skupina Rockaway.
S mobilem na nákupy
Loňský rok přinesl i nové služby, které e-shopy nabízely. Už nerozhodovala jen cena, ale zákaznický servis. Zákazníci se totiž přestávají bát i netradičních způsobů placení. "Za listopad a prosinec naše tržby vyrostly čtyřnásobně. U některých e-shopů, které naši službu lidem nabízejí, jsme se podíleli na jejich obratu až 30 procenty,“ říká Michal Šmída o projektu Twisto.cz. Ten umožňuje zákazníkům platit za zboží až po vyzkoušení.Nový vítr se projevil i na dosud neotřesitelné pozici dobírky. Podle studie APEK se momentálně do čela „žebříčku popularity“ posunula platba převodem z účtu, kterou loni nejčastěji využilo 32 procenta respondentů. V čele žebříčku vystřídala právě dobírku, jejíž obliba postupně klesá. Postupně stoupá používání platebních karet, které preferuje 22 procenta dotázaných (předloni to bylo 19 procent).
Startupy a e-commerce
Svět, ve kterém se ročně protočí přes šedesát miliard korun, láká i tuzemské startupy. Dostat se ke kousku koláče se tak loni pokoušelo duo agregátorů Balíkobot a Balíkonoš, které pomáhají e-shopům vyřizovat zásilky.A se svým příspěvkem přišli u tuzemští analytici. Ostravští MonkeyData si se svým agregátorem analytických informací pro e-shopy vyzkoušeli turboakcelerátor Deutsche Telekomu hub:raum v Krakově a koncem roku už to rozjeli naostro. V pražské Wayře už také po návratu ze Silicon Valley piluje svůj analytický e-shopový systém tým Visidomu, který získal podporu od IBM.
Šablony jsou bránou do světa e-commerce
Počty tuzemských e-shopů převyšují třicet tisíc a rychlému růstu pomáhají i šablony a systémy, které jednoduché obchody vyvíjí a pronajímají. Během posledních tří let tento trh podle dat ostravského NetDirectu vyrostl o patnáct procent.Analýzy konkurenčního Shoptetu hovoří o tom, že jejich a jim podobné služby využívá už 56 procent tuzemských obchodů. Zhruba 38 procent e-shopů si postavili obchodníci na open source a asi 6 procent jich vzniklo na míru.
I proto nebyla nouze o majetkové přesuny. Loni na podzim posílil svůj vliv v Shoptetu Ondřej Tomek, který ve firmě s odhadovanou hodnotou kolem tří milionů dolarů, dnes drží 70 procent. NetDirect už proto před třemi lety koupilo Allegro, aby ho na konci ledna 2014 prodalo poradenské společnosti BDO Advisory.
Jan Beránek